Ett sista beslut återstår…

Först i början när jag fick erbjudandet om att skapa något så var det hur tydligt så helst vad jag skulle göra, men i efterhand inser jag att det var snarare tydligt som i självklart att jag ville göra någonting! Kruxet var att jag hade alldeles för många idéer! Inspirationen flödade fritt! Jag ville så mycket men har begränsad budget och tid! Jag fick ”ritkramp” man man kan kalla det så! Vilken ide skulle representera mig? Till slut bestämde jag mig för att avdramatisera det hela litet, jag väljer helt enkelt det som verkar mest roligast att göra!! Punkt!

Jag har sen många år älskat Alphonse Mucha inspirerade målningar och tycker de kan vara så fantastiska vackra med sin detaljrikedom!  Se bara på nedanstående exempel! 

De är verk som är roliga att SE på men hur roliga är de om man har en betydande synskada? Då började jag fundera på att göra en 3D målning inspirerad av Alphonse Mucha! 

Det tog mig några veckor att göra all research, vad för material ska jag använda, dimensionen, färgerna etc! 

Hos Langnickel.se fann jag frigolittorsos med plan rygg man skulle kunna limma på canvas och med hönsnät,papperslera skulptera fram alla detaljer innan man börjar måla på det. 


Frigolittorso med plan rygg

Med El Wires som är en slags lamptråd tänkte jag förstärka vissa detaljer. El Wires syns ibland i äldre musikvideos och är ett häftigt verktyg. Perfekt om man vill förstärka synupplevelser!


Hos Bauhaus fanns det canvasdukar i 100x 150 cm stora. Ändå är de lite för små till mina idéer! För att få fina proportioner måste jag förlänga tavlorna till minst 170 cm! För jag skulle vilja att kvinnans underkropp övergår till bläckfiskarmar medan mannen får horn och vingar.  

Efter en diskussion med mamma så tyckte hon att jag kanske skulle skippa 3D visionen och måla direkt på canvasen och bli mer fri kring proportionerna men ändå använda lamptrådarna. Efter en stund så kände jag att då gör jag det lite väl enkelt för mig – en känsla av att man smiter iväg. Det är ju själva utmaningen som är tjusningen! Blir det flopp ja då får jag väl bjuda på det! 😆 å andra sidan så är det lättare att få det snyggt genom att bara måla direkt på canvasen…oh hello beslutsångest!

Ett gigantiskt arbete väntar!

2 reaktioner på ”Ett sista beslut återstår…

  1. Tycker du tänker rätt där, följ din egen vision och din egen inre kraft som kommer mynna ut i din alldeles egen skapelse 🙂

    Gilla

Kommentera

